Tema 2: AI

AI-litteracitet är ett relativt nytt begrepp. Under det här temat kommer ni att diskutera vad ni lägger in i begreppet. Vilka kompetenser behövs och hur kan en god AI-litteracitet stärka studenterna i deras skriv- och sökprocess? Under de här veckorna kommer vi att diskutera begreppet AI-litteracitet och hur det kan användas i en akademisk kontext.

Hur kan vi som bibliotekarier och skrivhandledare stärka studenternas kompetens inom AI-litteracitet? Vilka riktlinjer eller andra styrdokument finns på våra lärosäten? Vilka olika typer av AI-verktyg kommer framöver att vara en naturlig del av studenternas studievardag? Vad kan vi bidra med att för att öka studenternas praktiska AI-färdigheter?

Aktiviteter v. 48-49

25/11 kl. 10-12: Gemensam uppstart av tema 2 (Zoomlänk kommer att publiceras på den gemensamma kursytan)

Kl. 10-10.55: AI som assistent vid studenters självständiga arbetenKristian Niemi, fil dr i ämnesdidaktik (religion) vid Karlstads universitet, delar med sig av sina erfarenheter som examinator av studentuppsatser mm.

Kl. 11-12: Uppsatsens roll i AI-tider – Axel Berge, Karin Thörne och Carina Vikström från Universitetspedagogiska enheten vid Karlstad universitet berättar om resultat och arbetet med sin undersökning lärares olika perspektiv på syftet med den skrivna uppsatsen, uppfattningar kring hur syftet bör/kan uppnås under de nya förutsättningarna där alla har tillgång till högkvalitativ textgenererande AI, samt olika idéer på hur förmågorna bör examineras.


5/12 (senast): Gruppens arbete publiceras på gemensam arbetsyta (kräver inloggning)


6/12 kl. 10-11.30: Presentation av grupparbete och gemensam avslutning
Varje PBL-grupp kommer att få ca 15-20 minuter var att presentera sitt arbete med detta tema för hela gruppen. Förutom presentation av tema 2 ser vi gärna att ni kort berättar om ert arbete med de övriga uppgifterna, vad ni fått med er etc.
Hur ni presenterar och vilket verktyg ni väljer att använda är helt valfritt.


Scenario

Studenterna har en introduktionsdag planerad för uppstart av C-uppsatsen. Detta är första tillfället på kursen och de flesta studenterna har ännu inte valt uppsatsämne. De första veckorna kommer ägnas åt att skapa en projektplan i vilken syfte, frågeställningar och metod ska beskrivas.

Läraren vet att de flesta studenter på utbildningen, i olika utsträckning, använder sig av AI verktyg, och därför kommer studenterna sannolikt att göra detta även under sitt uppsatsarbete. Läraren är på det stora hela positiv till AI och tror att AI på flera sätt kan hjälpa studenterna framåt i uppsatsprocessen, men hen uttrycker också oro över att vissa svaga studenter kan se AI som en möjlighet att ta genvägar. Läraren är även bekymrad för att vissa studentgrupper, av olika anledningar, inte har samma tillgång till eller möjlighet att använda tekniken som finns, och läraren uttrycker därför en oro över jämlikheten på kursen.

Mot denna bakgrund har läraren bjudit in en skrivhandledare och en bibliotekarie för att tillsammans ta fram och hålla i ett nytt moment under introduktionsdagen. Momentet ska handla om hur AI och olika verktyg/chatbottar, på bästa möjliga sätt, kan användas i arbetet med C-uppsatsen. Dessutom vill läraren att momentet ska beröra eventuella problem och fallgropar. Läraren kommer också att delta under detta moment.

Lästips & andra resurser Tema 2:

Medie- och informationskunnighet i en tid av AI / Carl Heath
https://carlheath.se/medie-och-informationskunnighet-i-en-tid-av-ai/

Walter, Y. Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. Int J Educ Technol High Educ 21, 15 (2024). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3

Malmström, H., Stöhr, C., & Ou, A. W. (2023). Chatbotar och annan AI för lärande: En undersökning om användning och åsikter bland universitetsstudenter i Sverige (Chalmers Studies in Communication and Learning in Higher Education 2023:1)
https://doi.org/10.17196/cls.csclhe/2023/01

Student perceptions of generative ai (2023, uppdaterad maj 2024)https://www.jisc.ac.uk/reports/student-perceptions-of-generative-ai

Generativ AI i akademiskt skrivande, skrivguiden.se (Ett samarbete mellan bibliotek och skrivverkstäder på Blekinge Tekniska HögskolaHögskolan KristianstadLinnéuniversitetet och Umeå Universitet.)  

Polices och riktlinjer från respektive lärosäten

Deltagarna kommer även att söka efter ett antal relevanta artiklar i ämnet

Fler resurser kan komma att publiceras här

Delmål tema 2:

I slutet av detta tema kommer du att ha:

– haft möjlighet att reflektera över begreppet AI-litteracitet, både tillsammans i grupp och enskilt

– Vilka kompetenser ingår? Varför är de viktiga ur ett större perspektiv?

– Arbetar du aktivt med begreppet i din undervisning/handledning idag? Styrdokument/riktlinjer?

– Närmar vi oss begreppet på olika sätt beroende på om vi arbetar som bibliotekarier eller skrivhandledare? Fruktbara skillnader?

Checklista

  • Delta i gemensamt webbinarium
  • Ta del av rekommenderad läsning/resurser
  • Delta i PBL-gruppens möten
  • Undersöka tema 2 utifrån scenariot
  • Gemensam gruppresentation publiceras på kursens gemensamma forum och presenteras på gemensamma webbinariet 6/12
  • Ta del av övriga presentationer
  • Delta i gemensam avslutning