Tema 1: Akademisk informationskompetens 2024

Medie- och informationskunnighet (förkortning MIK) är ett samlingsbegrepp för kunnigheter/kompetenser som handlar om att människor kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medietyper. De här veckorna kommer vi att diskutera begreppet Akademisk informationskompetens och hur det kan användas för att samla och beskriva de olika element som informationskompetens består av i den akademiska miljön.

Hur använder vi oss av begreppet? Är det självklart för oss och våra kollegor på lärosätet att det förutom de färdigheter som traditionellt kopplas till begreppet informationskompetens (informationssökning, referenshantering och källkritik) även ingår kompetens om upphovsrätt och akademiskt skrivande? Hur förhåller sig kunskap om Ai till detta? Vilka riktlinjer eller andra styrdokument arbetar vi aktivt med?

Aktiviteter v. 46-47

11/11 kl. 9.30-10: Öppet zoomrum, drop in för praktiska frågor för den som behöver


11/11 kl. 11-12 Gemensamt webbinarium:
GLAPPET, Karin Dahl och Kristina Schött som arbetar på Studie- och språkverkstaden Stockholms universitet, delar med sig av erfarenheter från workshoppar om undervisning av nya studenter.
Länk till inspelad presentation: Glappet – att undervisa så att studenter utvecklas till självständiga inlärare


22/11: Gruppen har publicerat sitt arbete på kursens gemensamma digitala forum

  • Två möten per vecka med egna PBL-gruppen
  • Publicera grupparbete på gemensam kursyta


Arbete i PBL-grupp

Under uppstartsveckan diskuterade ni i PBL-grupperna hur arbetet skulle läggas upp. De här två veckorna kommer PBL-gruppen att undersöka tema 1 utifrån scenariot, till exempel med hjälp av någon av de modeller som nämndes under uppstartsveckan.
I slutet av tema 1 ska gruppen publicera resultatet av grupparbetet på den gemensamma arbetytan.
Läs mer om problembaserat lärande i grupp.

Scenario

Du har i egenskap av skrivhandledare fått i uppdrag att tillsammans med en kollega från biblioteket planera en del av en större studieförberedande kurs som förstaårsstudenter går genast då de inleder sina studier vid ert lärosäte.

Vad väljer ni att ta upp under denna del av kursen? Vad upplever ni att studenter är i störst behov av att känna till när de inleder högskole- eller universitetsstudier? Vad uppfattar ni att ingår i begreppen akademisk informationskompetens och akademisk litteracitet?

Lästips & andra resurser Tema 1:

Tänk kritiskt, klicka klokt – lär känna Unescos uppdaterade MIK-ramverk
https://digiteket.se/kurs/tank-kritiskt-klicka-klokt-lar-kanna-unescos-uppdaterade-mik-ramverk/mik-unesco-och-laroplansramverket-8382.6346c0dfe7a597.62212637/

Lowe, H., & Cook, A. (2003). Mind the Gap: Are students prepared for higher education? Journal of Further and Higher Education, 27(1), 53–76. https://doi.org/10.1080/03098770305629

Vägledning för integration av undervisning i medie- och informationskunnighet i högre utbildning. Arbetsgruppen för MIK, på uppdrag av SUHF:s expertgrupp för lärosätesbibliotek (2024)
https://suhf.se/app/uploads/2024/02/Slutrapport-SUHF-MIK-2024-02-15-1.pdf

Utöver dessa resurser kommer deltagarna att använda sig av relevant material för gruppens gemensamma arbete.

Styrdokument/riktlinjer mm
Högskolelag (1992:1434)
ACRL:s ramverk för informationskompetens för högre utbildning (i översättning av LiUB)


Tre händer pekar på skärmen på en bärbar dator

Delmål:

I slutet av detta tema kommer du att ha:

  • haft möjlighet att reflektera över begreppet akademisk informationskompetens, både tillsammans i grupp och enskilt

    -Vilka kompetenser ingår? Varför är de viktiga ur ett större perspektiv?

    -Arbetar du aktivt med begreppet i din undervisning/handledning idag? Styrdokument/riktlinjer?

    -Närmar vi oss begreppet på olika sätt beroende på om vi arbetar som bibliotekarier eller skrivhandledare? Fruktbara skillnader?

Att göra – checklista

  • Delta i gemensamt webbinarium
  • Ta del av rekommenderad läsning/resurser
  • Delta i PBL-gruppens möten
  • Undersöka tema 1 utifrån scenariot
  • Gemensam gruppresentation
  • Ta del av övriga presentationer
  • Skriva inlägg på gemensam arbetsyta och/eller gruppblogg