Problembaserat lärande (PBL)

Som deltagare i Re:Learn kommer du att bli placerad i en grupp med cirka åtta deltagare. I grupperna kommer ni, med handledning av en eller två facilitatorer, att tillsammans och enskilt att ges möjlighet att reflektera över olika teman som är relevanta för kursen. Varje tema startas upp med ett gemensamt webbinarium med syfte att inspirera till idéer och tankar kring temat, men grupperna bestämmer själva vilken aspekt av temat som ska studeras, vilken typ av ny information som behövs etc. Allt beroende på de erfarenheter och kompetens som deltagarna i gruppen har/vill få. I slutet av varje tema presenterar grupperna sitt arbete på en gemensam kursyta.

Tanken är att vi på detta sätt tillsammans utforskar varje tema samt möjligheterna för den här sortens kollegial kompetensutveckling.

Kursdesignen i ReLearn är starkt inspirerat av upplägget i kursen Open networked learning. Läs gärna mer om det pedagogiska upplägget på ONL:s webb.

Scenario

Varje tema har ett scenario som beskriver en konkret situation. Detta scenario blir en gemensam utgångspunkt för gruppens arbete. Vad handlar scenariot om? Hur ser gruppens erfarenheter ut? Vilka tankar och idéer väcks? Vilken aspekt av scenariot ska gruppen fokusera på? Behövs ny information för att komma vidare? Och i nästa steg: hur ska gruppen presentera sitt arbete för övriga deltagare?

Facilitatorer

Varje PBL-grupp har två facilitatorer med uppgift att guida och stödja gruppdeltagarnas lärandeprocess. Minst en facilitator kommer att delta på gruppens möten. Facilitatorernas uppgift i gruppen är inte att fungera som lärare utan att hjälpa gruppens medlemmar att samarbeta effektivt. Rollen som facilitator innebär att bidra till att en grupp arbetar mot ett gemensamt mål, det vill säga att grupprocessen präglas av delaktighet och kreativitet, att alla i gruppen får komma till tals och att alla tar ansvar för att nå det mål som bestämts gemensamt.