Kursens upplägg & viktiga datum

Information och innehåll kopplat till kursen kommer att finnas öppet tillgängligt här på webben. Du som anmäler dig och deltar i kursen kommer att få plats i en PBL-grupp bestående av ca åtta deltagare. I sju veckor kommer vi tillsammans att ta del och lära av varandras erfarenheter av att på olika sätt undervisa och handleda studenter i akademisk informationskompetens. Gruppernas arbete kommer att ske via inloggning här på webbplatsen.

Genom att delta i denna kurs kommer du att:

  • ges möjlighet att reflektera kring begreppet akademisk informationskompetens och studenters lärande tillsammans med kollegor på andra svenska lärosäten
  • nätverka och hitta nya samarbeten
  • utforska möjligheter till kollaborativt lärande via zoom
  • testa olika digitala verktyg
  • bygga upp en gemensam kunskapsbank

Omfattning
Kursen kommer att pågå i sju veckor, med start v. 15 2021. Förutom de gemensamma tillfällen som finns med här rekommenderas pbl-grupperna att ha två möten per vecka. Du som deltar i kursen bör vara beredd att lägga ca fem timmar/vecka på kursen.

VIKTIGA DATUM

(Mindre justeringar kan komma att ske.)

Vecka 15: Kursstart.
12 april, kl. 9.30-10.30: Öppet zoomrum, drop-in för praktiska frågor
13 april, kl. 10-12: GEMENSAMT UPPSTARTSWEBBINARIUM i Zoom (länk mejlas ut samt publiceras på gemensam arbetsyta)

Vecka 16-17 TEMA 1: AKADEMISK INFORMATIONSKOMPETENS
19 april, kl. 9.30-10.30: Öppet zoomrum, drop-in för praktiska frågor
20 april, kl. 10-11: Gemensam uppstart av tema 1 i Zoom (länk publiceras på gemensam arbetsyta)
2 maj: Senast publicera grupparbete på gemensam kursyta

Vecka 18-19: TEMA 2: STUDENTERS LÄRANDE (MED FOKUS DIGITALA MILJÖER)
3 maj, kl. 9.30-10.30: Öppet zoomrum, drop-in för praktiska frågor
4 maj, kl. 8.30-9.30: Gemensam uppstart av tema 2 i Zoom (länk publiceras på gemensam arbetsyta)
16 maj: senast publicera gruppens arbete på gemensam kursyta

Vecka 20-21: TEMA 3: SAMARBETE
17 maj, kl. 9.30-10.30: Öppet zoomrum, drop-in för praktiska frågor
18 maj, kl. 10-11: Gemensam uppstart av tema 3 (länk publiceras på gemensam arbetsyta)
28 maj, kl. 9-12: Gemensam avslutning.

Vecka 22: utvärdering

Observera att möten tillsammans med pbl-gruppen tillkommer (två/vecka), men tider för dessa bestäms av grupperna själva.