Re:Learn – en öppen nätbaserad plattform för gemensamt lärande om studenters akademiska informationskompetens
ReLearn startades 2021 av Karlstads universitetsbibliotek som ett projekt finansierat av Svensk biblioteksförening. Syftet var att skapa en digital plattform för kollaborativt lärande i frågor som rör studenters informationskompetens och akademiskt skrivande. Här kan du läsa slutrapporten.
Hösten 2024 ges den andra omgången av kursen, nu som ett samarbete mellan bibliotekarier och skrivhandledare från universiteten i Karlstad, Örebro, Göteborg och Lund, samt Åbo akademi.
Målgrupp för kursen är undervisande bibliotekarier och skrivhandledare vid universitet och högskolor.
Några av frågorna som är drivkraft i projektet är:
- Vilka kompetenser ingår i akademisk informationskompetens?
- Hur förhåller vi som undervisar och handleder i informationskompetens oss till de olika nationella och internationella ramverk och riktlinjer som publiceras?
- Hur kan vi skapa en gemensam plattform för utbyte av idéer och verktyg?
- Hur skapar vi en gemensam “best practice”?
- Hur hittar vi nya arbetssätt och hur utvecklar vi nya metoder för skrivhandledare och bibliotekarier att arbeta tillsammans?
(Bilden är skapad med hjälp av Copilot utifrån promptar som kan sammanfattas: Skapa en bild som illustrerar Re:Learn – en öppen nätbaserad plattform för gemensamt lärande om studenters akademiska informationskompetens med fler människor än saker för att representera kollaborativt lärande. Inkludera mer färgglada element som representerar studenternas engagemang).