Tema 2: Lärande i digitala miljöer

Hur mycket vet vi om studenternas lärandeprocess och tidpunkten för vår undervisning/handledning? Hur ser vi till att göra det mesta av situationen, med tanke på att vi ofta träffar studenten vid ett eller några tillfällen under en termin? Vilken typ av aktiviteter fungerar i en digital respektive ”analog” miljö? Är framtiden hybrid – och är vi isåfall beredda?

Aktiviteter v. 18-19

4 maj: Gemensam uppstart av tema 2, kl. 8.30-9.30.

Gästar oss då gör Alastair Creelman, specialist på e-lärande vid Linnéuniversitetet samt upphovspersonen bakom två bloggar med omvärldsbevakning inom detta område:
Flexspan – nyheter och trender inom IKT och lärande (svenska)
The corridor of uncertainty – Assorted thoughts and reflections on technology in education (engelska)

Alastair har spelat in en 20 minuter lång föreläsning som vi har tillgång till via denna padlet:
https://padlet.com/alacre/bt45srgmcf78fiaz
Titta på föreläsningen innan vi ses på tisdag och skriv ned reflektioner och frågor i padleten. Alastair kommer på tisdag att svara på frågor och utifrån våra reflektioner fördjupa diskussionen.

16 maj: Senast publicera grupparbete på gemensam kursyta

Scenario

Det senaste året har nästan all min undervisning och handledning skett digitalt och det har varit en utmaning precis som för alla andra. Jag har lärt mig jättemycket och tycker att det mesta fungerar bra, men har egentligen inte haft tid att tänka efter. Mycket har jag egentligen bara ”flyttat” från klassrummet till Zoom, kunde jag ha gjort det annorlunda? Ibland tycker jag att vi tappat kontakten och engagemanget från studenterna och tänker att det vore bra med en checklista med saker som är viktiga att tänka på.

Lästips & andra resurser Tema 2:
The five stage model / Gilly Salmon

Steiner, P., Langseth, H., Rødland, I., & Tonning, A. S. V. (2020). Digital skrivestøtte. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education12(2). (Konferenspresentation)
https://doi.org/10.15845/noril.v12i2.2933

Svenskarna och Internet, kap 9 om digital utbildning
https://svenskarnaochinternet.se/app/uploads/2020/12/internetstiftelsen-svenskarna-och-internet-2020.pdf 

Huhtanen, A. (2019). The design Book for Online Learning: Practical Tools for Designing High-quality Online Learning. FITech, Alto university.
https://fitech.io/app/uploads/2019/09/The-Design-Book-for-Online-Learning-v-1.4.1-EN-web.pdf
Learning design toolkit (engelska):
https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Learning-Design-Toolkit-v2.pdf
Verktyg för design för lärande (svenska):
https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verktyg-fo%CC%88r-Design-fo%CC%88r-La%CC%88rande-v2.pdf

Podd:
Chockdigitaliseringen: Från fokus på det tekniska till pedagogiken [19 min], I digitaliseringens framkant, 15 dec 2020

Lärandemål

Efter de här två veckorna har du haft möjlighet att:

  • reflektera över din egen erfarenhet av undervisning/handledning i digitala miljöer
  • reflektera över eventuella skillnader i fysisk respektive digital undervisning och aktiviteter som lämpar sig i vilkem miljö
  • testa nya digitala verktyg

Checklista

  • Ta del av inspelad föreläsning samt tillhörande padlet innan det gemensamma webbinariet
  • Delta i gemensamt webbinarium 4/5
  • Ta del av rekommenderad läsning/resurser
  • Delta i PBL-gruppens möten
  • Undersöka tema 2 utifrån scenariot
  • Gemensam gruppresentation
  • Ta del av övriga presentationer