Tema 3: Samarbete

En utgångspunkt för detta projekt är att undersöka och utveckla existerande samarbeten, men även att utveckla nya. Vilka erfarenheter har vi och vilka behov ser vi?

Aktiviteter v. 20-21

18 maj, kl. 10-11: gemensam uppstart av tema 3.
Camilla Grönvall, doktorand i svenska språket deltar. Innan webbinariet kommer vi att få tillgång till en kort film där Camilla presenterar några av de frågor hon undersöker i sin forskning.
Länk till Camillas presentation ”Akademisk skrifthantering”: https://kauplay.kau.se/media/t/0_cjc58lmz

Vi kommer även att gästas av Anna Wolke, bibliotekarie, och Gunnel Persson, texthandledare, vid Linnéuniversitetet. De kommer att berätta om sitt samarbete, hur de gått vidare och vad de kommer att göra framöver för att sen ge oss möjlighet att ställa frågor och diskutera.

28 maj, kl. 9-12: presentation av grupparbete och gemensam avslutning
Varje PBL-grupp kommer att få ca 15-20 minuter var att presentera sitt arbete med detta tema för hela gruppen. Förutom presentation av tema 3 ser vi gärna att ni kort berättar om ert arbete med de övriga uppgifterna, vad ni fått med er etc.
Hur ni presenterar och vilket verktyg ni väljer att använda är helt valfritt.

Scenario

Det händer att lärare tar kontakt med både skriv-/språkhandledningen och bibliotekspersonalen för att höra om det är möjligt att samarbeta kring allt ifrån studenters skrivprocess och akademiska språk till granskning av vetenskapligt material och plagiering, ofta för att få en grovplanering på hur ett sådant ”helhetsupplägg” skulle kunna se ut. Ibland händer det att vi (bibliotekarier och skrivhandledare) jobbar med samma fråga utan att veta om det, och nästan alltid är det tidsbrist.
Jag vet att en kollega påbörjade ett bra upplägg för en liknande kurs, men jag vet inte om jag hinner kontakta hen om det eller hur det skulle uppfattas? Hur gör andra? Jag kommer ihåg att några kollegor från ett annat lärosäte berättade om ett lyckat samarbetsprojekt, men jag kommer inte ihåg vilka det var?

Lästips & andra resurser Tema 3:

Bergenäs, E., Hallberg, I., Helg Granbom, A., Rasmussen, H., & Zaar, J. (2013). Studenthandledning i frirummet: Bibliotek och Studieverkstad utforskar gränser.
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-12922

Granruth, L.B. & Pashkova-Balkenhol, T. (2018) The Benefits of Improved Information Literacy Skills on Student Writing Skills: Developing a Collaborative Teaching Model with Research Librarians in Undergraduate Social Work Education, Journal of Teaching in Social Work, 38(5), 453-469, DOI: 10.1080/08841233.2018.1527427

Grönvall, C. (2015). Skrivhandledning och akademiskt skrivande: Språkdebatt och forskningslucka. KAPET11(1), 60-71.
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A866555&dswid=-5338

Söderlundh, H., Lind, T., & Nordström, A. (2017). Hur får man en högskolepedagogisk satsning att leva vidare? Några reflektioner kring ämnesintegrering av akademiskt skrivande på Polisutbildningen. Högre utbildning7(2), 35-39.
https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/1035

Delmål tema 3:

Att tillsammans formulera behov och möjliga lösningar till effektiva samarbeten.

Checklista

  • Delta i gemensamt webbinarium 18/5
  • Ta del av rekommenderad läsning/resurser
  • Delta i PBL-gruppens möten
  • Undersöka tema 3 utifrån scenariot
  • Gemensam gruppresentation, presenteras på gemensamma webbinariet 28 maj
  • Ta del av övriga presentationer
  • Delta i gemensam avslutning 28 maj