Tema 1: Akademisk informationskompetens

Medie- och informationskunnighet (förkortning MIK) är ett samlingsbegrepp för de kompetenser som gör att människor kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medietyper. De här veckorna kommer vi att diskutera begreppet Akademisk informationskompetens och hur det kan användas för att samla och beskriva de olika element som informationskompetens består av i den akademiska miljön.

Hur använder vi oss av begreppet? Är det självklart för oss och våra kollegor på lärosätet att förutom de färdigheter som traditionellt kopplas till begreppet informationskompetens (informationssökning, referenshantering och källkritik) ingår även kompetens om upphovsrätt och akademiskt skrivande? Vilka riktlinjer eller andra styrdokument arbetar vi aktivt med?

Aktiviteter v. 16-17

20/4 kl. 10-11: Gemensamt webbinarium (Zoom, länk publiceras på gemensamma arbetsytan)
Akademisk informationskompetens ur ett omvärldsperspektiv
Brit Stakston resonerar kring begreppet med utgångspunkt bland annat i den omvärldsbevakning hon genomförde på uppdrag av KB.

  • Två möten per vecka med egna PBL-gruppen
  • Publicera grupparbete på gemensam kursyta

Arbete i PBL-grupp

Under uppstartsveckan diskuterade ni i PBL-grupperna hur arbetet skulle läggas upp. De här två veckorna kommer PBL-gruppen att undersöka tema 1 utifrån scenariot, till exempel med hjälp av någon av de modeller som nämndes under uppstartsveckan.
I slutet av tema 1 ska gruppen publicera resultatet av grupparbetet på den gemensamma arbetytan.
Läs mer om problembaserat lärande i grupp.

Scenario

Jag ska undervisa studenter nästa vecka. I studenternas uppgift som de har fått från läraren ingår att de ska hitta två vetenskapliga artiklar samt skriva korrekta referenser enligt angiven stil. De skriver en kort inlämningsuppgift nu, men jag vet att de skriver ett längre arbete nästa termin och kommer att ha ett större behov av skrivhandledning då. Lärarna tycker sig även märka att studenterna har sämre förkunskaper än tidigare när det gäller skrivandet. Jag vet att vi inte träffar dem innan, hur kan vi göra ett bra upplägg både inför denna undervisning men även inför nästa termin?

Lästips & andra resurser Tema 1:
Carlsson, Ulla (2018). Vad är medie- och informationskunnighet (MIK)? Praktik, kunskapsområde, policy. I Carlsson, U. (Red.). Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern: En demokratifråga : Kartläggning, analys, reflektioner, sid. 27-35.
https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/medie-och_informationskunnighet_mik_i_den_digitala_tidsaldern.pdf

Eriksson, M-L., Nilsson, I-L. (2018). All inclusive: Ett utvecklingsarbete för att stödja studenters akademiska informationskompetens. I Johansson, M. & Johansson L.E. (red.). Studentaktiva lärande- ochexaminationsformer: Bidrag från universitespedagogisk konferens 2017, sid. 65-91.
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-69492

Stakston, Brit (2017). Från sagor till cyberpunk – mediers utveckling och medborgarnas utbildningsbehov. I Fichtelius, E., Enarson E., Hansson, K. & Persson, C. (red). Den femte statsmakten – bibliotekens roll för demokrati, utbildning, tillgänglighet och digitalisering, sid. 19-65.
https://www.kb.se/dokument/Samverkan/Nationella%20Strategins%20omv%C3%A4rldsrapport/Den_femte_statsmakten_WEBB%20kap%202.pdf

Styrdokument/riktlinjer mm
Högskolelag (1992:1434)
ACRL:s ramverk för informationskompetens för högre utbildning (i översättning av LiUB)


Tre händer pekar på skärmen på en bärbar dator

Delmål:

I slutet av detta tema kommer du att ha:

  • haft möjlighet att reflektera över begreppet akademisk informationskompetens, både tillsammans i grupp och enskilt

    -Vilka kompetenser ingår? Varför är de viktiga ur ett större perspektiv?

    -Arbetar du aktivt med begreppet i din undervisning/handledning idag? Styrdokument/riktlinjer?

    -Närmar vi oss begreppet på olika sätt beroende på om vi arbetar som bibliotekarier eller skrivhandledare? Fruktbara skillnader?

Att göra – checklista

  • Delta i gemensamt webbinarium 20/4
  • Ta del av rekommenderad läsning/resurser
  • Delta i PBL-gruppens möten
  • Undersöka tema 1 utifrån scenariot
  • Gemensam gruppresentation
  • Ta del av övriga presentationer
  • Skriva inlägg på gemensam arbetsyta och/eller gruppblogg